بانک اطلاعات دارویی

بیماری آلزایمر و سه راهکار برای پیشگیری از آن

بیماری آلزایمر از بیماری نوپدید در هزاره سوم میلادی  است که شیوع آن با افزایش سن و گذار به سمت  سنین سالمندی، روندی رو به رشد دارد. با توجه به یک مطالعه جدید که  در شماره ماه سپتامبر مجله آمریکایی روانپزشکی سالمندان منتشر شده است،  در تحقیقات  جدید نشان داده شده است که سه عامل کلیدی مربوط به  سبک زندگی (lifestyle factors)  یعنی  یک رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت بدنی منظم، و حفظ وزن طبیعی)  به نظر می رسد  که باعث  کاهش  در  پروتئین هایی در مغز  می شوند  که  مرتبط  با  بیماری آلزایمر هستند.

بیماری آلزایمر و عوامل قابل اصلاح در افزایش ریسک ابتلای به این بیماری

این عوامل شیوه زندگی  که در حال حاضر برای مبارزه با زوال عقل توصیه می شود، قبلا نشان داده شده است  که در کاهش انقباض و آتروفی مغز، تاثیر گذار هستند. اما در این مطالعه ، برای اولین بار نشان داده شده است  که چگونه آنها به طور مستقیم می توانند از رشد غیر طبیعی پروتئینی که  در افرادی که  عارضه از دست دادن حافظه را دارند، وجود دارد ، جلوگیری کنند. نکته ای  قابل توجه که  نویسندگان این مطالعه در مقاله خود نوشته اند، این است که  برآورد شده است که تا نیمی از عوامل ایجاد کننده  آلزایمر را می توان به عوامل خطر قابل اصلاح مانند آموزش کم، سیگار کشیدن، عدم فعالیت بدنی و چاقی، نسبت داد. حتی کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصد در این خطرات بالقوه، می تواند  از ابتلای نزدیک به ۵۰۰،۰۰۰ نفر در ایالات متحده، به این عوارض، جلوگیری کند.

تحقیقی در زمینه پلاک های رسوبی بتا آمیلوئید و پروتئین تاو دو لایه و تاثیر فاکتورهای مربوط به عوامل سبک زندگی بر آنها

این مطالعه که بر روی  ۴۴ فرد بزرگ سال در  سنین ۴۰ تا  ۸۵ سالگی ، مشکلات خفیف حافظه را تجربه کرده اند، اما تا به حال برای آنها اختلال  زوال عقل تشخیص داده نشده است، انجام گرفته است . آنها اطلاعاتی را  در مورد رژیم غذایی خود ، سطح ورزش و غعالیت های جسمانی ، نمایه  توده بدنی (BMI)، و دیگر عوامل سبک­  زندگی خود را ارائه داده اند. سپس آنها  تست اسکن PET  را  انجام دادند که یک نوع آزمون تصویربرداری از مغز  است که برای اندازه گیری سطوح مختلف پروتئین در مغز انجام می شوند.  محققان ، در این مطالعه،  به دنبال دو گونه خاص از پروتئین بودند:  پلاک های رسوبی بتا آمیلوئید و رشته هایی تجمعی  از پروتئین تاو دو لایه که  هر دو نوع،  شاخص های کلیدی پیشرفت در  بیماری آلزایمر، بودند. اگر چه مطالعه نتوانست که  یک رابطه علت و معلولی را ثابت کند، اما این مطالعه یک تفاوت معنی دار “متوسط اما قابل توجه” بین شرکت کنندگان با شیوه زندگی سالم و افرادی که به این بیماری، مبتلا نبودند، را پیدا کرد.  به طور خاص، افرادی که مقدار زیادی فعالیت بدنی  و یک BMI ( نمایه توده بدنی)  نرمال داشتند  پلاک های رسوبی بتا آمیلوئید و پروتئین تاو دو لایه ، کمتری نسبت به  کسانی که ورزش کمتر می کردند  و نمایه توده بدنی بالاتر، داشتند. در این مورد، همین الگو از نظر داشتن دو شاخص مهم،  برای کسانی یک رژیم غذایی مدیترانه ای سالم  داشتند، در مقابل کسانی که این رژیم را نداشتند وجود داشت.

دیوید مریل، پزشک متخصص، نویسنده و  استادیار بالینی در موسسه Semel UCLA برای علوم اعصاب و رفتار بشر، در این مورد می گوید: ” کشف این واقعیت که این شیوه زندگی در سطح مولکولی، قبل از شروع مشکلات حافظه جدی در بیماری آلزایمر  ، می تواند تاثیر بگذارد، ما را شگفت زده کرد”. مریل در ادامه می گوید که پزشکان به مدت طولانی این واقعیت را درک کردند که ورزش و رژیم غذایی می تواند  کارایی عضلات و عملکرد قلب را بهبود بخشد. اما به نظر می رسد اثرات اضافی آنها  تازه در حال درک شدن است . برخی از بیماران مسن تر مزایای مشابه برای هشیاری  و حافظه خود را در روز ها و هنگامی که آنها یک پیاده روی طولانی  انجام می دادند و یا ماهی آزاد مصرف می کردند را گزارش کرده اند.

در مطالعه جدید، این ایده را تقویت کرد که  این عادات که برای بدن خوب هستند،  برای مغز هم خوب هستند  و آنها به نظر می رسد که بر تجمع غیر طبیعی پروتئین، تاثیر گذار هستند . مریل در این مورد می گوید: ” این ایده برای سال ها، اگر نه دهه هایی ، قبل از تشخیص بیماری آلزایمر، وجود داشته  است”. در این مقاله، همچنین، نویسندگان پیشنهاد می دهند  که بهبود بیش از یکی از این عوامل شیوه زندگی ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را  بیش از زمان، تمرکز بر روی هر یک  از این عامل به تنهایی ، کاهش دهد. خوشبختانه، آنها اشاره می کنندکه  غذا خوردن سالم، ورزش بیشتر و از دست دادن وزن اغلب در کاهش ابتلا به بیماری یا افزایش شاخص های بیماری،  با هم همکاری می کنند.

مریل می گوید که برای اتخاذ عادات غذایی سالم، هرگز خیلی زود و یا خیلی دیر نیست  و این اعتقادی است که او  در هنگام درمان بیماران در UCLA ، به کار برده است. “ما سعی کردیم  که با تمام بیماران و اعضای خانواده آنها، دیدار کنیم”. وی در ادامه می گوید : ” یک افزایش هدایت شده  در فعالیت بدنی همراه با پایبندی بیشتری به یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای، توصیه می شود. این عامل  به  بهبودی هر دو  وجه سلامت جسمی و روانی شما در طول زمان، ، بدون توجه به نقطه آغاز بیماری، کمک می کند.

بیماری آلزایمر و عوامل سبک زندگی

منبع:  HEALTH

این مقاله توسط Louise Sloan به رشته تحریر در آمده است و توسط داروباکس به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *