آنتی نئوپلاستیک

تنی پوزاید Teniposide

اطلاعات تخصصی

موارد مصرف تنی پوزاید

تنی پوزاید یک عامل آنتی نئوپلاستیک با خصوصیات کلی مشابه با اتوپوزاید می باشد که یا به تنهایی و یا همراه با دیگر عوامل آنتی نئوپلاستیک در درمان لوسمی لنفوبلاستیک حاد تجویز می گردد. از این دارو در مورد تومورهای سفت متنوعی ازجمله نوروبلاستوما و رتینوبلاستوما استفاده شده است.
رژیم های تجویزی متفاوتی مورد استفاده واقع شده اند که از mg/m 30 در هر 5 روز تا mg/m180 در هر هفته به عنوان یک عامل منفرد متغیر بوده است. دوزهای mg/m 165، 2 بار در هفته به میزان 8 یا 9 دوز همراه با cytarabine و یا تا حد mg/m 25 در هر هفته به مدت 4 تا 8 هفته همراه با vincristine و prednisone در درمان لوسمی لنفوبلاستیک حاد مورد مصرف واقع می شوند.
Teniposide به صورت انفوزیون آهسته داخل وریدی طی 30 تا 60 دقیقه به صورت محلولی تا حد mg/ml 1 در کلرید سدیم 9/0 % و یا گلوکز 5% تجویز می گردد.

عوارض جانبی تنی پوزاید

همانند Etoposide . هم چنین شواهدی در دست است مبنی بر اینکه Teniposide موتاژن و کارسنیوژن قوی تری نسبت به Etoposide است.

تداخلات دارویی تنی پوزاید

رجوع کنید به مبحث داروهای آنتی نئوپلاستیک.

دارو های هم گروه تنی پوزاید

گروه D

استفاده نشود: شواهدی دال بر خطر مرگ جنین با مصرف این دارو در دوران بارداری وجود دارد. این شواهد به واسطه تحقیقات، تجربه عرضه در بازار و یا مطالعات انسانی به دست آمده است. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *