بانک اطلاعات دارویی

خرید سدیم بنزوات

قرص سدیم بنزوات چیست؟

وقتی که پروتئین از غذا هضم می‌شود، به مولکول‌های کوچک به نام آمینو اسیدها تجزیه می‌شود که برای تمام سلول‌های بدن مورد نیاز است. اگر آمینو اسید خیلی زیادی در خون وجود داشته باشد، به آمونیاک در کبد و سپس به اسید اوره تبدیل می‌شود، که از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. اگر اینها از بدن دفع نشود ایجاد مشکل خواهد کرد. قرص سدیم بنزوات  ( Sodium benzoate tablet )برای تنظیم سطح آمونیاک بدن و چرخه اوره ای بدن می باشد. سدیم بنزوات با فرمول شیمیایی C۷H۵NaO۲ شناخته می شود. هر یک قوطی از این محصول حاوی 50 عدد قرص سدیم بنزوات به وزن 500 میلی گرم می باشد.

چند نکته در مورد قرص سدیم بنزوات

  • هرگز سدیم بنزوات را با شکم خالی مصرف نکنید. بهترین زمان مصرف سدیم بنزوات، بعد از مصرف غذا یا شیر است. سدیم بنزوات را، طبقِ آن فاصله زمانی که پزشک برایتان معین کرده است مصرف کنید. قرص های سدیم بنزوات را نجوید. می توانید قرص سدیم بنزوات را با یک لیوان آب یا شیر یا آب میوه ببلعید.
  • اولین نکته اینکه ممکن است برخی بیماران با خوردن قرص مشکل داشته باشند، بنابراین فرآورده تزریقی با عنوان آمپول سدیم بنزوات نیز برای تزریق تهیه و تولید شده است.
  • اختلالات چرخه اوره، اختلالات ارثی هستند و آمونیاک به اسید اوره تبدیل نمی‌شود و به همین دلیل در خون ایجاد می‌شود. کودک شما باید بنزوات کلسترول را به طور مرتب مصرف کند تا میزان آمونیاک را در بدن خود کاهش دهد.
  • مقادیر بیشتری از بنزوات سدیم برای درمان سطح بالای آمونیاک خون نیز تجویز می شود. آمونیاک یک ماده جانبی برای تجزیه پروتئین است و ممکن است در برخی شرایط پزشکی سطح خون، به شدت خطرناک شود!
  • در دوزهای بالاتر، این ماده به درمان برخی از بیماری ها کمک می کند. مثلا میزان بالای آمونیاک موجود در خون انسان را کاهش می دهد. مانند افراد مبتلا به بیماری کبد یا مبتلا به اختلالات ارثی، که در شرایط خاص دفع آمونیاک از طریق ادرار به درستی انجام نمی شود.
  • علاوه بر این ها دانشمندان روش هایی را شناسایی کرده اند که بنزوات سدیم می تواند دارای اثرات دارویی باشد، مانند اتصال ترکیبات یا تأثیر بر فعالیت آنزیم های خاصی در بدن که باعث کاهش سطح ترکیبات بد دیگر در بدن می شوند.
  • سیر درمان به این صورت است که برای کاهش سطح آمونیاک خون با فعال‌سازی مسیر چرخه اوره ای (مسیر benzoate – hippurate), آمونیاک در حضور بنزوات با مشتقات گلایسین برای تشکیل hippurate که توسط کلیه دفع می‌شود, مزدوج خواهد بود. به زبان ساده تر این فرآورده برای کاهش سطح آمونیاک خون و تنظیم چرخه اوره ای بدن تهیه و ساخته شده است.
  • سدیم بنزوات با ترکیب بزوئیک از سدیم هیدروکسید سنتز شد. بنزوات سدیم به طور طبیعی رخ نمی‌دهد, اما زمانی که با آب مخلوط می‌شود, بنزوئیک‌اسید را تولید می‌کند.

تاثیر روی سایر بیماری های احتمالی و خواص دارویی دیگر سدیم بنزوات اسکیزوفرنی

در یک مطالعه شش هفته ای در مبتلایان به اسکیزوفرنی ، روزانه 1000 میلی گرم بنزوات سدیم در کنار داروهای درمانی استاندارد استفاده شد و علائم را 21 درصد در مقایسه با داروی اصلی کاهش می دهد.

مولتیپل اسکلروز (MS)

مطالعات و آزمایشات اخیر نشان می دهد که بنزوات ممکن است پیشرفت بیماری MS را آهسته تر کند. که ممکن است شامل تحریک تولید میلین، پوشش عصبی محافظ آسیب دیده در بیماری MS باشد.

افسردگی

در یک مطالعه موردی شش هفته ای، یک مرد مبتلا به افسردگی، روزانه 500 میلی گرم بنزوات سدیم به آن دادند و علائم 64٪ بهبود یافته و اسکن های MRI بهبود ساختار مغز مربوط به کمتر شدن افسردگی را نشان می داد.

اختلال ترس

هنگامی که یک زن مبتلا به اختلال ترس که با اضطراب، درد شکم، سفتی در قفسه سینه و تپش قلب همراه است را روزانه 500 میلی گرم بنزوات سدیم دادند، علائم ترس وی در شش هفته 61٪ کاهش یافت.

عوارض جانبی استفاده زیاد دارویی از قرص Sodium benzoate

با وجود مزایای زیاد، بنزوات سدیم می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و درد شکم نیز داشته باشد. علاوه بر این، دوزهای دارویی بنزوات سدیم ممکن است بدن آمینو اسید کارنیتین را که نقش مهمی در تولید انرژی دارد، از بین ببرد. که ممکن است مصرف مکمل کارنیتین را ضروری کند.

به همین دلایل، بنزوات سدیم فقط در دوزهای دقیق کنترل شده و با نظارت مداوم پزشک، به عنوان داروی تجویز شده باید مصرف شود.

میزان مصرف قرص سدیم بنزوات در شرایط مختلف

قرص سدیم بنزوات معمولاً سه یا چهار بار در روز داده می‌شود. سه بار در روز: این باید صبح، اوایل بعدازظهر و هنگام خواب باشد. به طور ایده‌آل این زمان‌ها حداقل ۶ ساعت از هم فاصله دارند، برای مثال ۸ صبح، ۲ بعد از ظهر و ۸ بعد از ظهر.

چهار بار در روز: این معمولاً اولین چیز در صبح، در حدود ظهر، اواخر بعد از ظهر و هنگام خواب است. به طور ایده‌آل این زمان‌ها باید حداقل ۴ ساعت از هم فاصله داشته باشند، مثلاً ۸ صبح، ظهر، ۴ بعد از ظهر و ۸ بعد از ظهر.

در همان زمان (های) هر روز به آن‌ها دارو بدهید تا این بخشی از برنامه روتین کودک شما شود که به شما کمک می‌کند به خاطر داشته باشید.

به طور ایده‌آل، به کودک خود پس از یک وعده غذا، مقداری غذا یا شیر بدهید، زیرا احتمال دارد که معده آن‌ها را واژگون کند. از دادن آن به شکم خالی خودداری کنید.

اختلالات چرخه اوره, درمان طولانی‌ مدت بوده و باید براساس واکنش بیمار, فردی با متخصص متابولیک: ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز در ۳ تا ۴ دوزهای تقسیم‌ شده با وعده‌های غذایی

شرایط نگهداری قرص سدیم بنزوات

  • دارو را دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهدارید. نیازی نیست که در یخچال نگهداری شود.
  • مطمئن شوید که کودکان نمی‌توانند دارو را ببینند و یا به آن دسترسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *