بانک اطلاعات دارویی

کوآموکسی‌کلاو

کوآموکسی‌کلاو


زمان خواندن تقریبی مقاله : 3 دقیقه

کوآموکسی‌کلاو

 

نام فارسی: کوآموکسی‌کلاو

نام انگلیسی: Co-amoxiclav

نام تجاری: Augmentin

گروه دارویی: پنی‎سیلین

کوآموکسی‌کلاو

نمایش سه بعدی (کلیک نمایید)

مکانیزم اثر:

این دارو ترکیبی از آموکسی‎‌سیلین و اسید کلاولانیک است. اسید کلاولانیک یک مهارکننده قوی وغیرقابل برگشت آنزیم بتالاکتاماز باکتری‎ها است. برخی باکتری‎ها با ساخت و ترشح آنزیم بتالاکتاماز موجب هیدرولیز حلقه بتالاکتام (آموکسی سیلین) می‌شود.

میزان مصرف:

بزرگسالان:

۲۵۰ میلی‎گرم از راه خوراکی هر ۸ ساعت مصرف می‎شود. در مورد عفونت‌های شدیدتر، ۵۰۰ میلی‎گرم هر ۸ ساعت مصرف می‎شود.

کودکان:

مقدار مصرف این دارو در کودکان بر اساس سوسپانسیون ۱۵۶ حاوی ۱۲۵ میلی‎گرم آموکسی سیلین تری هیدرات و ۲۵/۳۱ میلی‎گرم اسید کلاولانیک (به صورت ملح پتاسیم) در هر ۵ میلی‎‌لیتر سوسپانسیون برای کودکان ۸-۳ ماه ۲۵/۱ میلی‎لیتر هر ۸ ساعت، در کودکان ۹ ماه تا دو سال ۲/۵ میلی‎‌لیتر هر ۸ ساعت و در کودکان ۶-۳ سال ۵ میلی‎لیتر هر ۸ ساعت می‌باشد که این مقادیر در عفونت‎ها‎ی شدید تا ۱۰ میلی‎لیتر افزایش می‎یابد. مقدار مصرف این دارو در کودکان ۱۲-۶ سال بر اساس سوسپانسیون ۳۱۲ حاوی ۲۵۰ میلی‎گرم آموکسی سیلین و ۶۲/۵ اسید کلاولانیک (به صورت ملح پتاسیم) در هر ۵ میلی‎لیتر سوسپانسیون ۲/۵ میلی‎لیتر هر ۸ ساعت می‎باشد که در عفونت‎ها‎ی شدید تا ۵ میلی‎لیتر افزایش می‌یابد.

توضیحات دارو:

کوآموکسی‌کلاو (Co-amoxiclav) از ترکیب آموکسی سیلین و کلاولانیک اسید (amoxicillin + clavulanic acid) ساخته می‎شود و در درمان بیماری‎های عفونی بخصوص عفونت‎های مقاوم به آموکسی سیلین با (مکانیسم ترشح بتالاکتاماز) مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت مجاری تنفسی و برونشیت‌ مزمن نقش دارد.

هشدارها و عوارض جانبی:

در بیماران دارای سابقه آلرژی، بیماران مبتلا به عیب کار کلیه و در بیماران مبتلا به هپاتیت شدید باید با احتیاط فراوان مصرف شود.از عوارض جانبی این دارو می‎توان به واکنش‎های حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم، شوک آنفیلاکسی در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، هپاتیت، زردی کلستاتیک، اریتم مولتی‌فرم، نکرولیز سمی پوست، درماتیت پوستی و به ندرت سرگیجه، سر درد و تشنج اشاره کرد.

تداخلات دارویی: مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن ممکن است به دلیل کاهش اثر این داروها منجر به بارداری ناخواسته شود.

موارد منع مصرف: در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی‎سیلین‎ها یا زردی و نارسایی کبد ناشی از پنی‎سیلین یا کوآموکسی کلاو این دارو نباید مصرف شود.

!!! هشدار !!!
همراهان گرامی دارومارو، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

مجله پزشکی دارومارو

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید
[مجموع: ۱ میانگین: ۴]

ارسال یک پاسخ

لغو پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


ممکن است شما دوست داشته باشید

بیشتر از نویسنده

پست های مرتبط

فیتوکلد ضد سرماخوردگی

فیتوکلد ضد سرماخوردگی

قرص سیتریزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

قرص سیتریزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

فلوتامید داروهای آنتی نئوپلاستیک

فلوتامید داروهای آنتی نئوپلاستیک

ریسپریدون

ریسپریدون

ریباویرین داروهای ضد عفونت

ریباویرین داروهای ضد عفونت

لابتالول داروی قلبی عروقی

لابتالول داروی قلبی عروقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *