بانک اطلاعات دارویی

ویتامین آ

ویتامین آ

نام فارسی: ویتامین آ

نام انگلیسی: Vitamin A

نام تجاری: Aquasola

گروه دارویی: عوامل تغذیه‎ای و ویتامین‎ها (مکمل‎ها)‎‎‎

 

مکانیزم اثر:

ویتامین A برای عملکرد طبیعی شبکیه ضروری است. این ویتامین به شکل رتینال در شبکیه با اپسین ترکیب می‎شود و ردوپسین ایجاد مینماید که برای تطبیق بینایی در تاریکی مورد نیاز است. ویتامین A برای رشد استخوان، کار بیضه و تخمدان، تکامل جنین، تنظیم رشد و تمایز بافت پوششی نیز ضروری است.

میزان مصرف:

خوراکی:

به منظور پیشگیری از کمبود ویتامین A مقدار مصرف توصیه شده در روز، بر اساس سن و شرایط بیمار به صورت زیر است:

شیرخواران و کودکان:

از تولد تا سه سال ۱۳۳۰-۱۲۵۰ واحد رتینول، سن ۶-۴ سال ۱۶۶۵ واحد، سن۱۰-۷ سال ۲۳۳۰ واحد، پسران و مردان بالغ ۳۳۳۰ واحد، دختران و زنان بالغ ۲۶۶۵ واحد، زنان باردار ۲۶۶۵ واحد، در دوران شیردهی ۴۳۳۰ -۴۰۰۰ واحد. برای درمان کمبود ویتامین A، مقدار مصرف توسط پزشک بر اساس شدت کمبود تعیین میشود.

بزرگسالان:

در پیشگیری و درمان کمبود ویتامین آ، از راه عضلانی ۱۰۰/۰۰۰U/day – 50/000U/day  به مدت ۳ روز و سپس ۰۰۰/۵۰U/day واحد به مدت دو هفته تزریق می شود.

کودکان:

در کودکان تا سن یک سال ۱۰/۰۰۰U/day-5000U/day  به مدت ده روز U/day) 7500-15000 به مدت ده روز برای حالات کمبود شدید ویتامین (و در کودکان ۸-۱ سال،  ۱۵۰۰۰U/day-5000U/day (به مدت ۱۰ روز ۳۵۰۰۰U/day-17500U/day  به مدت ده روز برای حالات کمبود شدید ویتامین) تزریق عضلانی می شود. در کودکان بزرگتر از ۸ سال، مقدار مصرف مانند بزرگسالان است.

توضیحات دارو:

ویتامین آ فقط برای پیشگیری یا درمان حالات مرضی کمبود این ویتامین مصرف می‎شود. ویتامین آ به سهولت از مجرای گوارش سالم جذب می شود. ویتامین اضافی و جذب نشده از طریق مدفوع دفع میگردد. ویتامین آ به مقدار زیاد در کبد و به مقدار ناچیز در کبد متابولیزه شده و از طریق مدفوع و کلیه دفع می‎شود.

هشدارها و عوارض جانبی:

موارد منع مصرف: مصرف مقادیر زیاد این دارو در بارداری ممنوع است و ممکن است منجر به نقص عضو یا مرگ جنین گردد. این دارو جز گروه X طبقه‌بندی می‎شود. این دارو در هیپرویتامینوز A نباید مصرف شود.

هشدارها: در نارسایی مزمن کلیه، باید با احتیاط مصرف شود.

ویتامین آ در کودکان به علت حساسیت بیشتر آنان و احتمال بروز مسمومیت با مصرف مقادیر زیاد یا طولانی مدت دارو و همچنین در بزرگسالان به دلیل احتمال بروز تجمع دارو در بدن با احتیاط مصرف شود. تعیین غلظت پلاسمایی ویتامین A به منظور تایید کمبود دارو، در حین درمان ضروری است. غلظت پلاسمایی ویتامین A، به علت وجود ذخیره کبدی، ضرورتا نشانه وضعیت تغذیه‎ای نیست، هر چند که غلظت کمبود آن با کمبود ویتامین ارتباط دارد.

عوارض جانبی:

با مصرف بیش از حد این دارو، زبر شدن پوست، خشک شدن مو، بزرگ شدن کبد و افزایش سرعت سدیمانتاسیون گلبول‎های قرمز (ESR) و افزایش غلظت کلسیم و آلکالین فسفاتاز سرم گزارش شده است. مقادیر زیاد دارو یا مصرف طولانی آن ممکن است سبب بروز خونریزی لثه، خشکی یا زخم دهان یا ترک خوردگی و خشکی لب‎ها شود.

!!! هشدار !!!
همراهان گرامی دارومارو، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *