بانک اطلاعات دارویی

رزوواستاتین کاهنده چربی خون

نام فارسی: رزوواستاتین

نام انگلیسی: Rosuvastatin

رده درمانی: داروهای قلبی عروقی‎

مکانیسم اثر:

رزوواستاتین مهارکننده اختصاصی و رقابتی HMG-CoA ردوکتاز می باشد.

میزان و نحوه مصرف دارو:

این دارو به صورت قرص ۵، ۱۰،۲۰و۴۰ میلی گرمی در ایران موجود می باشد و مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.

توضیحات دارو:

رزوواستاتین متعلق به دسته داروهای استاتین می باشد. این دارو میزان کلسترول و سایر چربی های ساخته شده در بدن را تنظیم می کند و با این کار خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را کاهش می دهد.

این دارو همچنین در افرادی که مستعد بیماری های قلب و عروق هستند (مانند بیماران دیابتی حتی با وجود کلسترول نرمال خون) ریسک این بیماری ها را کاهش می دهد.

عوارض جانبی و هشدارها:

  • معمولا درمان با این دارو طولانی مدت می باشد لذا با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را به طور منظم انجام دهید تا پیشرفت درمانی شما ارزیابی شود.
  • خانم ها در مدت درمان با رزوواستاتین باید از یک روش جلوگیری از بارداری مناسب استفاده نمایند و در صورتی که حین درمان ، بارداری رخ داد، فورا به پزشک اطلاع دهند.
عوارض:
  • درد و گرفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع این دارو می باشد، در صورت بروز این عارضه، به پزشک خود مراجعه نمایید به دلیل این که احتمال بروز عارضه ای نادر اما جدی عضلانی در اثر مصرف رزوواستاتین وجود دارد، جهت بررسی های لازم مراجعه به پزشک در صورت درد عضلانی لازم است.
  • ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شما را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
تداخلات:

مصرف همزمان آمیودارون، کلشی¬سین، سیکلوسپورین، جم فیبروزیل و نیاسین با رزوواستاتین توصیه نمی شود.

!!! هشدار !!!
همراهان گرامی دارومارو، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *