بانک اطلاعات دارویی

استرادیول والرات هورمون جنسی در زنان

استرادیول والرات هورمون جنسی در زنان

نام فارسی: استرادیول والرات

نام انگلیسی: Stradiol Valerate

رده درمانی: هورمون ها و جایگزین های سنتزی

اشکال دارویی: آمپول و قرص

مکانیسم اثر:

داروی استرادیول با متصل شدن به گیرنده استروژنی در سیتوپلاسم میزان ساخت RNA ،DNA و پروتئین های مختلف را در بافت های هدف افزایش می دهد. همچنین میزان آزاد شدن GnRH از هیپوتالاموس تحت تاثیر استروژن کاهش یافته و منجر به کاهش آزاد شدن FSH و LH از غده هیپوفیز می گردد.

میزان و نحوه مصرف:

قرص استرادیول به صورت دوره ای و هر روز به مدت ۲۱ تا ۲۵ روز تجویز می گردد، و مهم است که این قرص هر روز در ساعت معینی مصرف گردد و اگر یک روز مصرف آن را فراموش گردید، به محض یادآوری حتما همان لحظه استفاده شود. اما دقت داشته باشید که اگر نزدیک به موعد بعدی مصرف بودید، مصرف نوبت قبل رو فراموش کرده و وعده جدید را فقط بخورید.

توضیحات دارو:

داروی استرادیول یک استروژن می باشد که به منظور درمان واژینیت آتروفیک، دیستروفی آتروفیک فرج، علائم یائسگی، برداشت تخمدان، کم کاری تخمدان، نارسایی اولیه تخمدان و همچنین پرخونی پستان بعد از زایمان، سرطان غیر قبال جراحی پستان، کارسینوم غیرقابل جراحی پروستات مورد مصرف قرار می گیرد. استرادیول از راه دستگاه گوارش به خوبی جذب شده و در کبد سریعا به متابولیت هایی با فعالیت کمتر از استروژن و استرادیول تبدیل می شود. لازم به ذکر است نیمه عمر دارو در حدود یک ساعت بوده و عمدتا از راه ادرار دفع می گردد.

عوارض جانبی و هشدارها:

عوارض جانبی

  • سرگیجه، سردرد، کاهش میل جنسی و افسردگی
  • ایجاد تغییرات در پستان همراه با درد و ترشح
  • نفخ شکمی همراه با تهوع و استفراغ
  • ترومبوآمبولی، ادم و هیپرتانسیون
  • ریزش مو، کهیر، آکنه و سبوره

هشدارها

اجتناب از مصرف این دارو در دوران بارداری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *