بانک اطلاعات دارویی

آ اس آ

آ اس آ


زمان خواندن تقریبی مقاله : 5 دقیقه

آ اس آ

 

نام فارسی: آ اس آ

نام انگلیسی: ASA

نام تجاری: آسپیرین

گروه دارویی: مسکن، ضد التهاب غیر استروئیدی

 

 

آ اس آ

نمایش سه بعدی (کلیک نمایید)

مکانیزم اثر:

آ اس آ، آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می‌کند. پلاکت‎ها بخصوص به این اثر خیلی‌ حساسند. همچنین اثرات ضد التهابی آن از طریق مهار تولید آنتی بادی، مهار آزاد شدن هیستامین به وسیله آنتی‌ژن و تثبیت نفوذپذیری مویرگ‎ها طی واکنش‌های ایمونولوژیکی اعمال می‌گردد.

میزان مصرف:

خوراکی:

بزرگسالان:

بعنوان ضد درد و ضد تب۹۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت و در صورت لزوم، حداکثر تا ۴ گرم در روز و بعنوان ضد روماتیسم ۴/۵-۶/۳ گرم در روز مصرف می‎شود. بعنوان ضد التهاب ۶-۴ گرم در روز و بعنوان ضد انعقاد ۱۵۰-۱۰۰ میلی‎گرم در روز مصرف می‎شود. حداکثر مقدار مصرف در شبانه‎روز ۴ گرم است.

کودکان:

بعنوان ضد درد و ضد تب به صورت زیر مصرف می‌‌شود:

  1. درکودکان ۴-۲ سال، ۱۶۰ میلی‌گرم هر ۴ ساعت بر حسب نیاز تا زمان تداوم علایم
  2. در کودکان ۶-۴ سال، ۲۴۰ میلی‌گرم هر ۴ ساعت بر حسب نیاز تا زمان تداوم علایم
  3. در کودکان ۹-۶ سال ، ۳۲۵-۳۲۰ میلی‌گرم در هر ۴ ساعت بر حسب نیاز تا زمان تداوم علایم
  4. در کودکان ۱۱-۹ سال، ۴۰۰-۳۲۰ میلی‌گرم در هر ۴ ساعت بر حسب نیاز تا زمان تداوم علایم
  5. در کودکان ۱۲-۱۱ سال، ۴۸۰-۳۲۰ میلی‌گرم در هر ۴ ساعت بر حسب نیاز تا زمان تداوم علایم

در کودکان تا ۲ سال، مقدار مصرف توسط پزشک تعیین می‌شود.

شیاف:

بزرگسالان:

۶۰۰-۳۲۵ میلی‌گرم هر چهار ساعت بر حسب نیاز استعمال می‌شود. به عنوان ضد روماتیسم، ۴/۵-۶/۳ گرم در روز در مقادیر منقسم استعمال می‌شود.

کودکان:

مقدار مصرف مشابه مقدار مصرف خوراکی است.

توضیحات دارو:

اسید استیل سالیسیلیک یا آسپرین (آ اس آ) برای درمان دردهای خفیف تا متوسط (سر درد، کمردرد، دیسمنوره، میالژی و دردهای دندانی)، درمان درد و التهاب در بیماران آرتریت روماتوئید، اوستئوآرتریت و نیز کاهش تب اندیکاسیون دارد. همچنین به علت اثرات ضد پلاکتی، این دارو در درمان اولیه اختلالات کاردیووسکولار (آنژین پکتوریس، انفارکتوس میوکارد) نیز مصرف دارد. همچنین اثر ضد التهابی آن در بعضی موارد و اثر ضد پلاکتی آن نیز در پیشگیری از تجمع پلاکت‌ها و ترومبوز مفید می‎باشد. ASA از راه خوراکی سریعا جذب شده و میزان جذب به زمان تخلیه معده، pH معده و فرمولاسیون دارو بستگی دارد و با غذا کاهش می‎یابد. پیوند پروتئینی آن خیلی زیاد است. جذب رکتال آهسته، ناکامل و غیر قابل اطمینان است. در بسیاری از بافت‎ها خصوصا در کبد متابولیزه و از راه ادرار دفع می‎شود. نیمه عمر دارو ۲۰-۱۵ دقیقه است.

هشدارها و عوارض جانبی:

  1. در صورتی که این دارو بعنوان یک داروی ضد انعقاد مصرف شود، مصرف آن نباید بدون مشورت با پزشک قطع شود. همچنین از مصرف استامینوفن، ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد درد و التهاب غیر استروئیدی همراه با این دارو به مدت بیش از چند روز، بدون مشورت با پزشک باید خودداری کرد.
  2. این دارو در کودکان دارای علایم آنفولانزا یا آبله‎مرغان و زونا بدون مشورت با پزشک نباید مصرف شود.
  3. در صورت احساس سوزش موضعی، به دنبال مصرف شیاف، باید به پزشک مراجعه شود.
  4. دارو باید با یک لیوان آب مصرف شده و ۳۰-۱۵ دقیقه از خوابیدن پرهیز شود.
  5. فرآورده‎های خوراکی بدون پوشش روده‎ای همراه یا بعد از غذا مصرف شود.

در بیماری‎هایی مانند آسم، آلرژی، آسیب‎های کلیه یا کبد، کاهش آب بدن، زخم گوارشی و کمبود G۶PD باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

آ اس آ، درمان مناسبی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های خفیف نبوده و در کودکان زیر ۱۲ سال (احتمال بروز سندرم ری) فرآورده‎های حاوی آن، مگر در موارد خاص نظیر آرتریت جوانان، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:

تحریک ملایم دستگاه گوارش، گاهی همراه با خونریزی بدون علامت و افزایش زمان خونریزی، شایع است. در بیماران حساس، اسپاسم برونش‌ها و واکنش‌های پوستی ممکن است بروز نماید. نارسایی کلیوی، کبدی وعوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی و نیز اختلالات اسید-باز و اثرات تب‌زا از عوارض وابسته به مقدار مصرف این دارو می‌باشند.

تداخلات دارویی:

اگر همراه با داروهای ضد انعقاد مصرف شود، خطر افزایش خونریزی وجود خواهد داشت. مصرف آ اس آ همراه با فنی‎توئین و والپروات سبب افزایش اثر آن‎ها می‎گردد. دفع داروهای اسیدی نظیر متوترکسات همزمان با مصرف ASA کاهش یافته و سمیت آن افزایش می‎یابد. آ اس آ، اثر اسپیرونولاکتون را مهار نموده و نیز دفع استازولامید را کاهش می‎دهد. در صورت مصرف همزمان داروهای ضد درد و ضد التهاب غیر استروئیدی با این دارو، ممکن است عوارض گوارشی افزایش یابد. اثر داروهای کاهنده قند خون در صورت مصرف همزمان با مقادیر زیاد اسید استیل سالیسیلیک ممکن است افزایش یابد. اسید استیل سالیسیلیک با جذب ایتراکونازول، کتوکونازول و تتراسیکلین‎ها تداخل می‎نماید.

!!! هشدار !!!
همراهان گرامی دارومارو، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

مجله پزشکی دارومارو

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید
[مجموع: ۰ میانگین: ۰]

ارسال یک پاسخ

لغو پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


ممکن است شما دوست داشته باشید

بیشتر از نویسنده

پست های مرتبط

فیتوکلد ضد سرماخوردگی

فیتوکلد ضد سرماخوردگی

قرص سیتریزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

قرص سیتریزین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

فلوتامید داروهای آنتی نئوپلاستیک

فلوتامید داروهای آنتی نئوپلاستیک

ریسپریدون

ریسپریدون

کوآموکسی‌کلاو

کوآموکسی‌کلاو

ریباویرین داروهای ضد عفونت

ریباویرین داروهای ضد عفونت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *