آنتی هیستامین ها

هیدروکسی زین Hydroxyzine

اطلاعات عمومی هیدروکسی زین
هیدروکسی زین چیست؟
کاربرد هیدروکسی زین فقط برای حساسیت است؟
آیا هیدروکسی زین خواب آور قوی است؟
آیا داروی ایمنی است؟
پیش از مصرف هیدروکسی زین
نحوه مصرف هیدروکسی زین
توصیه های هیدروکسی زین
عوارض شایع هیدروکسی زین
نگهداری
 

هیدروکسی زین چیست؟
هیدروکسی زین دارویی ضدحساسیت از گروه آنتی هیستامین های خواب آور می باشد که برای کاهش خارش های پوستی در اثر حساسیت ها استفاده می شود.
ارتباط با ماده ی حساسیت زا، حساسیت های فصلی، نیش حشرات می تواند در بدن انسان منجر به آزادشدن ماده ای شیمیایی به نام هیستامین گردد. آزادسازی هیستامین در بدن با روز علائمی همچون لکه های قرمزپوستی همراه با خارش،عطسه، آبریزش بینی، التهاب گلو، قرمزی و خارش چشم ها و…همراه می باشد.
هیدروکسی زین با مهارکردن اثر هیستامین ، به کاهش علائم حساسیت خصوصا خارش ناشی از آن کمک می کند.

 

کاربرد هیدروکسی زین فقط برای حساسیت است؟
خیر. هیدروکسی زین به عنوان یک داروی ضد اضطراب در کنترل شرایط عصبی و پرتنش کاربرد دارد. در کاهش اضطراب قبل از جراحی نیز موثر است

 

آیا هیدروکسی زین خواب آور قوی است؟
بله. هیدروکسی زین اثرات خواب نسبتا قوی دارد ولی اصولا در درمان بی خوابی از این دارو استفاده نمی شود. می تواند عواملی که باعث بی خوابی می شود از جمله اضطراب را کاهش دهد و به عنوان یک داروی کمکی در بی خوابی موثر باشد.

 

آیا داروی ایمنی است؟
پاسخ این سوال بستگی به مدت و مقدار مصرف دارد. برای مدت طولانی داروی مناسبی نیست. مصرف طولانی مدت هیدروکسی زین باعث کاهش اثر درمانی می شود و بدن نسبت به دارو مقاوم می شود و می تواند QT نوار قلب را طولانی کند. مخصوصا در بیماران مبتلا به آریتمی می تواند خطرناک باشد. در دوره های کوتاه مدت و دوزهای متعارف داروی ایمنی محسوب می شود.

پیش از مصرف هیدروکسی زین 
با وجود اینکه تهیه ی هیدروکسی زین بدون نسخه ی پزشک از داروخانه امکان پذیر می باشد، اما پیش از تهیه و شروع مصرف آن لازم است به نکات زیر توجه فرمایید:
-در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید.
-در افراد بالای 65 سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می باشد و ممکن است منجر به خواب آوری عمیق در فرد گردد.
-در صورت سابقه ی مشکلات کبدی،کلیوی، قلبی، چشمی (آّب سیاه یا گلوکوم )، مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، صرع، مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و برونشیت و سایر موارد حتما پزشک خود را مطلع سازید.
-در صورتی که مبتلا به انسداد روده ی کوچک می باشید (حتی از نوع خفیف)حتما پزشک خود را مطلع سازید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

نحوه ی مصرف هیدروکسی زین 
-معمولامصرف این دارو بصورت یک مرتبه شب ها پیش از خواب، علائم را کنترل می نماید. با این حال ممکن است این دارو دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز شود.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
-در صورتی که از فرم خوراکی شربت برای کودکتان استفاده می نمایید، مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف آن را بطور دقیق از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید. مقدار مصرفی دارو برای کودکان با توجه به سن و وزن آنها محاسبه می شود.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.
-می توانید دارو را تا زمانی که علائم شما بهبود یابد مصرف کنید و پس از بهبودی دارو را قطع نماييد.

توصیه های هیدروکسی زین
-هیدروکسی زین می تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شماایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید .
-مصرف الکل عوارض خواب آوری هیدروکسی زین را تشدید می نماید به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید .
-در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی)را دارید،درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید.
-در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر می شود لذا تاجای ممکن درمعرض نور مستقیم قرار نگیرید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
-پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی زین قرار دهید تااز تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.

عوارض شایع هیدروکسی زین 
-احساس سرگیجه و خواب آلودگی و تاری دید
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
-در مدت درمان با این دارو، ممکن است با مشکل در دفع ادرار مواجه شوید. در این صورت به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت معده درد و مشکلات گوارشی، با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پرادویه، می توانید این عوارض را کاهش دهید.

نگهداری 
– همه ی داروها خصوصاً داروهای خواب آور،داروهای اعصاب و داروهای با بسته بندی و رنگ جذاب را حتماً دور از دسترس اطفال نگهداری کنید .

اطلاعات تخصصی

موارد مصرف هیدروکسی زین

هیدروکسی زین در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام بخش قبل از بیهوشی عمومی ، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش های آلرژِیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع و استفراغ استفاده می گردد.

مکانیسم اثر هیدروکسی زین

آنتاگونیست رسپتور H1 هیستامینی
– اثرات ضعیف تا متوسط آنتی هیستامینی (با رقابت با هیستامین برای قرار گرفتن بر گیرنده در سلول های دستگاه گوارش، رگ های خونی و مجاری تنفسی)
– اثرات متوسط تا قوی آنتی کولینرژیک و ضدتهوع
– اثرات برونکودیلاتور و شل کننده عضلات اسکلتی
– اثرات ضددرد

فارماکوکینتیک هیدروکسی زین

جذب: سریع
شروع اثر: 30-15 دقیقه
اوج اثر:
تسکین قرمزی و کهیر: 12-4 ساعت
طول اثر:
تسکین قرمزی و کهیر: 36-2 ساعت
تسکین خارش: 12-1 ساعت
خواب آوری: 6-4 ساعت
پیک سرمی: 2-1 ساعت
متابولیسم: کبدی (به متابولیت های متنوع؛ مانند ستیریزین)
نیمه عمر:
کودکان و نوجوانان (14-1 سال) 11-4 ساعت (با افزایش سن، نیمه عمر طولانی تر می شود.)
بزرگسالان 20 ساعت
سالمندان 29 ساعت
نارسایی کبدی 37 ساعت
دفع: ادرار

منع مصرف هیدروکسی زین

مصرف این دارو در ابتدای بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

عوارض جانبی هیدروکسی زین

سایر عوارض (درصد نامشخص):
سیستم اعصاب مرکزی: خواب آلودگی (گذرا)
گوارشی: خشکی دهان
تنفسی: دپرسیون تنفسی (در دوز های بالا)

تداخلات دارویی هیدروکسی زین

*مشخصات کلی تداخلات:
-تشدید اثرات آنتی کولینرژیک
– تشدید اثرات تضعیف کننده CNS
-کاهش اثرات مرکزی هیستامین
– افزایش فاصلهQT (بسته به شرایط)

تداخلات رده X (پرهیز):
آکلیدینیوم، آزلاستین (بینی)، برومپریدول، سیمتروپیوم، الوکسادولین، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، لووسولپیرید، ارفنادرین، اوکساتومید، اوکسوممازین، پارالدهید، پیتولیسانت، پتاسیم کلراید، پتاسیم سیترات، روفناسین، تالیدومید، تیوتروپیوم، اومکلیدینیوم

کاهش اثرات داروها توسط هیدروکسی زین:
مهار کننده های استیل کولین استراز، بنزیل پنیسیلوئیل پلی لیزین، بتاهیستین، عوامل معده روده ای (پروکینتیک ها)، هیالورونیداز، ایتوپرید، لووسولپیرید، نیتروگلیسرین، پیتولیسانت، سکرتین

کاهش اثرات هیدروکسی زین توسط داروها:
مهار کننده های استیل کولین استراز، آمفتامین ها

افزایش اثرات داروها توسط هیدروکسی زین:
اتانول، آمزینیوم، داروهای آنتی کولینرژیک، آزلاستین (بینی)، باربیتورات ها، بلونانسرین، برکسانولون، بوپرنورفین، سیمتروپیوم، کلوزاپین، سرکوب کننده های CNS، الوکسادولین، فلونیترازپام، گلوکاگون، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، هالوپریدول، مپریدین، متوتریمپرازین، متیروزین، میرابگرون، اگونیست های اپیوئیدی، ارفنادرین، اوکسی کدون، پارالدهید، پیریبدیل، پتاسیم کلراید، پتاسیم سیترات، پرامی پکسول، داروهای افزاینده فاصله QT (بیشترین خطر)، راموسترون، روفناسین، روپی نیرول، روتیگوتین، SSRIها، سوورکسانت، تالیدومید، دیورتیک های تیازیدی و شبه تیازیدی، تیوتروپیوم، توپیرامات، زولپیدم

افزایش اثرات هیدروکسی زین توسط داروها:
آکلیدینیوم، آلیزاپرید، آمانتادین، فراورده های حاوی توکسین بوتولینیوم، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، کانابیس، کلرال بتائین، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، دیمتیندن (موضعی)، دوکسیلامین، درونابینول، دروپریدول، اسکتامین، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، کاوا کاوا، لمبورکسانت، لوفکسیدین، منیزیم سولفات، متوتریمپرازین، متوکلوپرامید، میانسرین، مینوسیکلین (سیستمیک)، نابیلون، اوکساتومید، اوکسوممازین، پرامپانل، پراملینتید، روفینامید، سدیم اکسیبات، تتراهیدروکانابینول، تتراهیدروکانابینول و کانابیدیول، تریمپرازین، اومکلیدینیوم

تداخل با غذا:
ذکر نشده است.

هشدار ها هیدروکسی زین

1- سطح کراتینین بیمار در ابتدای درمان ارزیابی شود.
2- تسکین علایم، وضعیت هوشیاری و سطح فشارخون بیمار پایش گردد.
3- لازم است که دیگر داروهای مصرفی بیمار بررسی شود تا در صورت نیاز، تنظیم دوز صورت گیرد یا از درمان جایگزین استفاده شود.
– اثرات جانبی دارو بر سطح هوشیاری، به بیمار گوشزد گردد و توصیه شود که از رانندگی یا انجام کارهایی که به دقت بالا نیاز دارند، خودداری شود.
– لازم است که مراقبت های لازم برای جلوگیری از سقوط بیمار انجام گیرد (مانند قرار دادن نرده محافظ بر تخت بیمار).

توصیه های دارویی هیدروکسی زین

1- در صورت بروز خواب الو دگی ، از انجام کار هایی که احتیاج به هوشیار ی دارند ، خوداری شود.
2- احتمال بروز خشکی دهان وجود دارد.

دارو های هم گروه هیدروکسی زین

گروه C

در شرايط خاص و نظارت ويژه پزشك قابل استفاده است: مطالعات حیوانی مواردی از عارضه جانبی برای جنین نشان داده است و مطالعات انسانی به اندازه کافی در دست نیست. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *