بانک اطلاعات دارویی

سوزش معده و ۷ درمان خانگی برای کاهش علائم این مشکل

سوزش معده از مواردی است که گاها ما  به طور روزانه با آن سروکار داریم و تا حدود زیادی می تواند باعث اخلال در کارهای روزانه ما شود.  هیچ چیز مانند یک سوزش معده نمی تواند که  یک وعده غذایی خوشمزه را کاملا خراب کند. احساس سوزش ناراحت کننده هنگامی رخ می دهد که محتویات معده رو به بالا آمده و مری را تحت تاثیر قرار  دهد.  بیش از ۶۰ میلیون آمریکایی حداقل یک بار در ماه، و ۱۵ میلیون هر روز آن این حالت را دارند. خبر خوب در این مورد این است که : کارهای زیادی هست که می توانید انجام دهید برای کنترل سوزش سر دل در خانه وجود دارد. در حالی که مصرف بیش از حد داروهای ضد سوزش سر دل بسیار موثر هستند، داروهای خانگی نیز می تواند  به شما در حفظ آرامشی که نیاز دارید،کمک کند. خواه اینکه شما در مصرف غذای  تند و یا غذاهای چرب بیش از حد زیاده روی کرده باشید ، این درمان های خانگی برای علایم سوزش سردل دردناک ممکن است باعث  تسکین سوزش و بهتر شدن وضعیت معده شما شود و بنابراین نیاز به ارجاع  به داروخانه نیست.

جویدن آدامس

تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر از  بین بردن بوی سیر، جویدن  آدامس بعد از صرف  غذا ممکن است مزایای دیگری هم داشته باشد.  در یک مطالعه کوچک که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد،  افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده و  مری (GERD)، در زمانی که آنها یک قطعه از آدامس های بدون قند  رابه مدت ۳۰ دقیقه بعد از غذا جویدند، علائم تسکین سوزش معده را تجربه کردند. ربکا معزز ، نویسنده مسئول این مطالعه ، مدرس علوم بالینی در کالج سلطنتی  لندن و از دپارتمان دندانپزشکی ترمیمی در این باره می گوید : “جویدن آدامس میزان جریان بزاق را تحریک می گند:”. هر گونه جمع  اسید در روده باعث شستن سریعتر معده و روده و سرعت  پاکسازی بیشتر می شود  سبب بهبود  در علائم ریفلاکس معده و  مری  خواهد شد” .

جوش شیرین

بعضی از خانم های نسل گذشته عقیده دارند که ، بهترین راه برای تسکین  سوزش معده مصرف کمی از  بی کربنات سدیم (جوش شیرین) است. ژاکلین گرگ ، پزشک متخصص و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی دیکونس در این باره می گوید: “جوش شیرین برای بسیاری از افراد مبتلا به سوزش معده موثر است ، چون این ماده  کمک می کند تا اسیدمعده خنثی شود “. دکتر گرگ ، نویسنده کتاب راهنمای یک زن برای داشتن  یک معده سالم، توصیه به مخلوط کردن  بین نصف تا یک قاشق چای خوری جوش شیرین با یک لیوان آب و مصرف آن می کند. اما اگر به طور منظم دچار سوزش سر دل هستید ، از ساخت جوش شیرین پرهیز کنید چون پر نمک است و می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تورم و تهوع شود.

شیرین بیان

اگر چه تحقیقات در این مورد محدود است اما این تحقیقات حاکی از این است که  شیرین بیان می تواند باعث تکسین در سوزش معده و حل علت این  مشکل شود.  سوزان بلوم، پزشک متخصص و  بنیانگذار و مدیر مرکز بهداشت  بلوم در ری بروک در این باره می گوید: ” محتویات معده شما اسیدی  فرض می شود و به همین دلیل است که آنتی اسیدها، راه حل این مسئله  نیستند” دکتر بلوم می گوید. در عوض، او می گوید، شیرین بیان دارای خواص طبیعی برای درمان معده است. با این حال،  خوردن مقدار زیادی از شیرین بیان، می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا شود ، پس در مصرف   شیرین بیان DGL (Deglycyrrhizinated licorice )  احتیاط کنید ( که شامل acid glycyrrhizic به طور بالقوه خطرناک است، نیست ) . دکتر بلوم پیشنهاد می دهد که قرص DGL جویدنی را که در اکثر فروشگاه های طبیعی غذایی در دسترس است را  قبل از غذا مصرف کنید . حتی مارک های  وجود دارد که طعم  شیرین بیان ندارد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا ، یک نوع  گیاه است که  معمولا برای تسکین سوختگی استفاده می شود و می تواند همین کار را برای معده انجام دهد .  ویکتور سی یرپینا استاد پزشکی خانواده در شاخه پزشکی  دانشگاه تگزاس در گالوستون، و نویسنده کتاب روده سالم در این باره می گوید : ” آلوئه ورا  التهاب را کاهش می دهد به طوری که هر گونه التهاب در مری و همچنین معده را تسکین می دهد” .  او توصیه به  نوشیدن  نصف فنجان آلوئه ورا  قبل از غذا می کند ، اما هشدار می دهد که این نوشیدنی  می تواند ملین باشد. پس به دنبال  مارک  های تجاری باشید  که بر روی آنها نوشته شده که جزء ملین حذف شده است .

نارون لغزنده  قرمز

علیرغم تحقیقات محدود در این زمینه ، نارون قرمز برای قرن ها  در دارو های  گیاهی مورد استفاده برای درمان بسیاری از بیماری ها ، از جمله علائم بیماری ریفلاکس معده و  مری  استفاده می شد. عصاره درخت  این باعث تشکیل یک  لایه مخاطی پوشاننده معده می شود که به گفته دکتر بلوم، باعث  ایجاد یک مانع قوی تر در برابر اسید می شود .

 دکتر سی یر پینا در این باره می گوید: همچنین این دارو ی  تسکین دهنده یک پوشش و یا لایه محافظ برای  بافت معده ایجاد می کند ” .  نارون قرمز  به طور سنتی به صورت دو  قاشق غذاخوری در آب پس از غذا و هنگام خواب است، تجویز می شود” .

نارون قرمز و نقش آن در کاهش سوزش معده

خوابیدن بر روی  سمت چپ بدن و کاهش سوزش معده

اگر مستعد ابتلا به رفلکس اسید در  شب هستید، شما ممکن است بخواهید که در موضعیت خواب خود  تجدید نظر کنید. بسیاری از پزشکان توصیه به  خوابیدن در بستر شیب دار می کنند ، که (پس از صرف وعده غذایی در معده )، ممکن است به حفظ محتویات معده در معده کمک کند. اما خوابیدن شما به یک سمت  نیز ممکن است در این مورد  ایفای نقش  کند.

دکتر خان در این مورد می گوید : “شواهد نشان می دهد که  رفلکس اسید در  هنگام خواب بر روی  سمت چپ کمتر وجود دارد” .

در واقع، بسیاری از بیماران دکتر خان که قبلا به طور عمده بر روی پشت خود یا طرف راست خود می خوابیده اند وقتی که خوابیدن خود را به سمت چپ تغییر دادند ، بهبود قابل توجهی در علائم سوزش معده خود احساس کردند.  بعضی از تحقیقات به نظر می رسد از این ایده که خواب بر روی  سمت راست می تواند نشانه های سوزش سر دل را بدتر می کند، حمایت می کند. در یک بررسی در سال  ۲۰۰۸  که در مورد یک مطالعه بر روی ریفلاکس معده و  مری   انجام گرفت و در مجله  JAMA Internal Medicine منتشر شد ، محققان دریافتند که خواب بر روی  سمت راست به نظر می رسید که باعث  تشدید علائم در این بیماری می شود.

وضعیت خود را مراقبت کنید

پس از مصرف  یک وعده غذای دلچسب، ممکن است  وسوسه بشویدکه بعد صرف غدا فعالیت خود را کاهش دهید ، اما این می تواند باعث بدتر شدن سوزش معده شود. ابراهیم خان، استاد متخصص گوارش و دستیار پزشکی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک در این باره می گوید: “از آنجا که معده تا چهار ساعت طول می کشد که  ۹۰٪ از محتویات از  آن خارج شود ، پس توصیه می شود که  حداقل  به مدت سه ساعت پس از غذا خوردن به صورت ایستاده بنشینید ” . حتی بهتر این است که به جای نشستن بر روی نیمکت بعد از یک وعده غذایی حجیم  ، بایستید  و برخی از کارهای خانه را انجام داده و یا برای ایجاد آرامش ، پیاده روی کنید.  این کار اسید را در معده شما حفظ خواهد کرد. نگه داشتن بدن به حالت  عمودی به مدت سه ساعت بعد از شام می تواند به حداقل نگه داشتن  علایم سوزش سردل  شبانه،  کمک کند.

منبع: HEALTH

این مقاله توسط Caroline Murray  به رشته تحریر در آمده است و توسط داروباکس به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *