بانک اطلاعات دارویی

تیوریدازین داروی ضد روانپریشی

تیوریدازین داروی ضد روانپریشی

زمان خواندن تقریبی مقاله : 3 دقیقه

تیوریدازین از جمله داروهای خواب آور و ضد جنون

نام فارسی: تیوریدازین

نام انگلیسی: Thioridazine

رده درمانی: داروهای ضد روانپریشی

اشکال دارویی: قرص

مکانیسم اثر:

داروی تیوریدازین : آنتاگونیست پس سیناپسی گیرنده های D2 دوپامینرژیک مزولیمبیک در مغز، که موجب کاهش آزادسازی هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز می گردد. داروی تیوریدازین اثرات مرکزی و محیطی بسیاری دارد، به طوریکه این دارو گیرنده‌های آلفا و گانگلیونی را مسدود کرده و با فعالیت ناشی از هیستامین و سروتونین تداخل می‌ کند. شایع ترین عوارض جانبی این دارو اثرات ضد موسکارینی و تسکین بخش است. اثرات اکستراپیرامیدال این دارو کمتر از سایر داروهای ضد پسیکوتیک است.

میزان و نحوه مصرف دارو:

برای بزرگسالان مقدار اولیه ۲۵ الی ۱۰۰ میلی گرم در طی روز است که این میزان در صورت نیاز بیمار افزایش یافته و روزانه ۲ تا ۴ مرتبه تجویز می گردد.

توضیحات دارو:

داروی تیوریدازین به منظور درمان اسکیزوفرنی، سایر حالات جنون، مانیا بعنوان درمان کوتاه مدت و همینطور درمان کمکی برای تحریک پذیری روانی – حرکتی، اضطراب شدید، بی قراری در سالمندان، مشکلات شدید رفتاری و ذهنی در کودکان تجویز می شود. این دارو از راه خوراکی دارای جذب ناقصی است و تحت تاثیر متابولیسم عبور اول کبدی قرار می گیرد. تیوریدازین در کبد متابولیزه شده و به متابولیت های فعال نیز تبدیل می شود. دفع دارو عمدتا کلیوی است و پیوند دارو به پروتئین های پلاسما بسیار زیاد است.

عوارض جانبی و هشدارها:

بی خوابی، افسردگی، خواب آلودگی و رنگ پریدگی

عوارض خارج هرمی، ناتوانی جنسی و اختلال در انزال و دیسکنزی تاخیری

کاهش فشار خون رتینوپاتی رنگدانه ای با مقادیر زیاد و در مصرف طولانی مدت

هشدارها:

در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، مصرف دارو با احتیاط فراوان می باشد:

آسیب شدید مغزی، اعتیاد به الکل، تصلب عروق مغزی، کاهش ذخیره قلبی، بی کفایتی عروق مغزی، عیب کار کلیه، عیب کار کبد و سابقه حساسیت به هر یک از فنوتیازین ها.

قبل از شروع درمان  و در طول درمان اندازه گیری غلظت پتاسیم سرم بسیار ضروری است.

در طول مدت درمان با این دارو بیمار بایستی به اندازه کافی مایعات مصرف کند.

این دارو از جمله داروهای با متابولیت فعال می باشد که در ابتدا مقدار مصرف روزانه باید به طور منقسم باشد و بعد از مدتی به صورت یکبار در روز تجویز گردد.

هشدار !!!

همراهان گرامی داروباکس ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.