بانک اطلاعات دارویی

ایزونیازید داروی ضد باکتری

ایزونیازید داروی ضد باکتری

ایزونیازید داروی ضد باکتری

نام فارسی: ایزونیازید

نام انگلیسی: Isoniazid

رده درمانی: داروهای ضد باکتری

اشکال دارویی: قرص

مکانیسم اثر:

داروی ایزونیازید دارای طبقه بندی درمانی ضد عفونت، داروهای ضد مایکوباکتریوم و داروهای ضد توبرکلوز می باشد و از اونجایکه یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است به نظر می رسد با تداخل در سنتز دیواره سلولی سبب مرگ باکتری گردد.

میزان و نحوه مصرف دارو:

مقدار مشخص  این دارو به منظور درمان سل چه از راه خوراکی و چه از راه عضلانی در تمامی رژیم های مختلف درمانی در کلیات داروهای سل ذکر شده است اما به منظور پیشگیری از بروز سل برای بزرگسالان میزان ۳۰۰ میلی گرم و برای کودکان ۱۰ میلی گرم از راه خوراکی و یا تزریق عضلاتی تجویز می گردد.

توضیحات دارو:

داروی ایزونیازید همراه با سایر داروهای ضد سل در درمان سل و به تنهایی برای پیشگیری از بروز این بیمار مورد مصرف قرار می گیرد. این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب شده و ممکن است در گذر اول از کبد متابولیزه شود. جذب فراهمی زیستی این دارو در صورت مصرف همزمان با غذا ممکن است به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. اوج غلظت سرمی دارو ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف حاصل می شود. نیمه عمر آن متغییر بوده و احتمال داره بین ۱ تا ۶ ساعت باشد. دفع دارو عمدتا از راه کلیوی می باشد.

عوارض جانبی و هشدارها:

  • حالت تهوع، استفراغ، نوریت محیطی در صورت مصرف مقادیر زیاد
  • ابتیک، تشنج، حملات سایتوتک و واکنش های مفرط شامل تب
  • هپاتیت، سیستمیک، پلاگر، افزایش قند خون وژینکوماستی

هشدارها:

در صورت مشاهده مشکلات کلیوی و کبدی، استیلاسیون کند کبدی، صرع و سابقه سایکوز و اعتیاد به الکوپورفیلی با احتیاط فراوان مصرف شود.

این دارو در صورت ابتلا بیمار به نارسایی کبدی ناشی از داروها نباید مصرف گردد.

!!! هشدار !!!

همراهان گرامی دارومارو، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و مجله پزشکی داروماروهیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد.
لطفا قبل از مصرف هرگونه دارو به صورت خود سرانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *