بانک اطلاعات دارویی

اثرات استفاده ی طولانی مدت از زولپیدم

اثرات استفاده ی طولانی مدت از زولپیدم

استفاده  از زولپیدم

طبق وب سایت MayoClinic.com، زولپیدم در گروهی از داروها قرار می گیرد که برای درمان سیستم مرکزی عصبی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها سرعت سیستم عصبی را کاهش می دهند. زولپیدم برای درمان کم خوابی و اختلالات خواب تجویز می شود. اگر این دارو طبق دستورالعمل پزشک مصرف شود، به فرد کمک می کند تا سریعتر خوابیده و در طول شب نیز خواب عمیق تری داشته باشد. بیماری که از این دارو مصرف می کند، باید تاثیر استفاده ی طولانی مدت دارو را نیز بشناسد.

کاهش اثر بخشی

وب سایت MayoClinic.com اظهار می دارد که داروی زولپیدم برای درمان بی خوابی بهتر است تنها یک یا دو روز مصرف شود. علاوه بر این رولپیدم نباید بیشتر تز یک یا دو هفته مصرف شود، زیرا اثر بخشی آن به طور آشکاری کاهش می یابد، چرا که مغز خود را با مواد شیمیایی موجود در دارو سازگار می کند.

پس از سازگاری مغز با دارو احتمالا مقدار مصرفی دارو هم افزایش خواهد یافت، اما بیمار باید از مصرف بیشتر زولپیدم جدا خودداری کند چرا که مصرف بیشتر این دارو خطر عوارض جانبی مربوط به آن را افزایش می دهد و عوارضی از جمله مشکلات تنفسی، تهع و استفراغ و بیهوشی را در پی خواهد داشت. اگر بیمار هر یک از این علائم را مشاهده کرد فورا باید به پزشک مراجعه کند.

خواب آلودگی بیش از حد

در برخی بیماران استفاده ی طولانی مدت از زولپیدم باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود. زیرا در اثر مصرف طولانی مدت این دارو، مواد شیمیایی موجود در آن در طول روز در بدن باقی می مانند و خواب آلودگی بیش از حد را در طول روز به دنبال دارند.

خواب آلودگی روز یک تاثیر جدی است که بیمار باید به شدت مراقب آن باشد، به ویژه اگر قصد رانندگی دارد. به هرحال در صورتی که بیمار دچار خواب آلودگی در طول روز شد، حتما باید به پزشک خود مراجعه کرده و یا میزان مصرف دارو را کم کند و یا آن را تغییر دهد.

man thinking
man thinking

سرگیجه

استفاده ی طولانی مدت زولپیدم در برخی بیماران اعث بروز سرگیجه می شود. سرگیجه به این دلیل اتفاق می افتد که زولپیدم روی سیستم عصبی مرکزی کار می کند و روی گیرنده های مغز تاثیر گذاشته و باعث سرگیجه می شود.

سرگیجه ممکن است نیمه ی شب یا روز بعد از مصرف دارو اتفاق بیفتد. به هرحال اگر زولپیدم باعث سرگیجه شود، پزشک میزان مصرف آن را برای بیمار کاهش می دهد یا داروی دیگری را برای وی تجویز می کند.

افزایش ریسک ابتلا به پارکینسون و فراموشی

طبق مطالعات جدید، مصرف طولانی مدت زولپیدم ممکن است ریسک فراموشی (آلزایمر) و پارکینسون را افزایش دهد.

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما

0
0
votes
امتیاز دهی به این نوشته

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان داروباکس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی داروباکس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎


درمان بی خوابی بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 


درمان افسردگی

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه داروباکس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان داروباکس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان اضطراب در منزل بدون دارو

عضویت
Notify of

guest


2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
آزاده فراهانی

با سلام ، ترا خدا این دارو به کسی ندهید مادر من بی خوابی داشت یک عدد ۵ میلی دادم بیچاره همش توهم میدید بدترین دارو بیخوابی است و به راحتی داروخانه ها به مزردم میدن

الهام

من با زولپیدوم تا مرگ رفتم توروخدا بکسی تجویز نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *